El nou model de Ciutat

Palma, 9 de juliol de 2018

El batle de Palma ha concedit una entrevista aquest diumenge (08/07/18) al diari UH, on repassa el seu primer any de govern i els seus projectes de futur en el que seria una revisió del seu discurs en el debat de política general de la ciutat, celebrat el mes de juny d’enguany.

Torna a començar la seva exposició amb el que ja s’ha convertit en tot un clàssic del Govern de la Gent: afirmar que el pacteté un nou model de ciutat.

Els models de ciutat, de qualsevol ciutat, es defineixen per un instrument principal: El planejament urbanístic. El Pla General d’Ordenació Urbana és l’eina que té un batle, un equip de govern, per a dissenyar de bon de veres com s’imagina la ciutat, els seus espais, els seus serveis. On posa una escola, on una residència, on uns habitatges socials i, en el cas de Palma, on vol i on no vol turistes. Es diu planificar, pensar, organitzar, gestionar i decidir amb el cap posat en el projecte polític, d’una banda, i el benestar de la ciutadania, de l’altra.

I què n’ha fet aquest equip de govern aquests tres anys? Llevat d’uns quants tallers participatius, poca cosa més. Jo hi vaig anar a un d’aquests, a començaments de legislatura, en nom de l’AV del meu barri, i em vaig quedar estorat quan vaig veure que es tractava de dinàmiques d’escola d’estiu en comptes de trobades serioses per a debatre els problemes i necessitats de cada barriada. Així entén la participació aquest govern.

En canvi, la tònica de la legislatura ha estat, diguem-ne la “Improvisació Imaginativa”: Que no va bé GESA?, idò mos inventam un espai cultural a Sa Presó vella. Que no sabem ben bé que fer amb la iniciativa Ramon Llull 2030, on tothom sembla voler ficar la cullera?, idò callam i seguim i ja veurem com acaba tot això de la façana marítima. Que el Consell presenta el projecte d’accés a la Via Connectora des de l’autopista de s’Arenal? Idò nosaltres l’aturem perquè recordem que tenim un projecte de tramvia cap a l’aeroport que no sabem ben bé com encaixar amb les obres del Consell de Mallorca. Que no hi ha habitatge assequible per a les persones? Idò prohibim el lloguer vacacional a tota la ciutat i carregam la responsabilitat de facilitar habitatge als petits propietaris, deixant tranquils, això sí, als grans tenidors de pisos, que son els bancs. Que no hi ha idees ni projecte per la Platja de Palma? Idò “retorn al futur” i tornam a plantejar consorcis al Govern i a l’Estat per pagar sous milionaris al gerent que cada legislatura ens regali. Que els veïns en reclamen protegir els boscs naturals de Palma (llegiu Son Quint) i recuperar i restaurar els camins públics? Idò vos regalarem boscs urbans i deixarem que els espais naturals es degradin i es perdin i que els propietaris tanquin camins que son públics i haurien d’estat catalogats en el PGOU. Que fa falta que el transport públic substitueixi gradualment el privat perquè és de necessitat urgent? Idò no revisarem els plans de mobilitat i, a més, plantejarem bulevards al passeig Marítim sense preveure les conseqüències pel trànsit de la ciutat; o farem carrils bicis sense parlar amb els barris afectats per les pèrdues d’aparcaments que, evidentment, no son problema de l’ajuntament. I, per suposat, declararem deserts els concursos per renovar la flota d’autobusos de l’EMT perquè, com que els que tenim son vells, es peguen foc i fa dos anys que ja haurien de ser aquí els nous, encara tenim temps per menysprear tres ofertes de tres grans empreses perquè Déu sap què se’ls ha exigit en els plecs del concurs.

El Govern de la Gent no ha fet cap planificació, no ha aportat cap idea meditada de Palma i no ha proposat a la ciutadania cap projecte seriós que permeti saber quin és, realment, el seu nou model de ciutat. Quan ha consultat els ciutadans s’ha limitat a fer-los votar amb la targeta ciutadana i, ni tan sols amb el seu projecte estrella, els pressuposts participatius, ha estat capaç de generar la més mínima confiança executant en els terminis corresponents, que son cada exercici econòmic votat, els projectes guanyadors. Per acabar venent-nos, com a grans èxits del seu model, renovar camions i contenidors de fems o pintar façanes d’escoles públiques, és a dir, simples actuacions de manteniment i de renovació d’equips i infraestructures municipals.

En definitiva, una legislatura farcida de bones intencions però cap fita que es pugui qualificat de cabdal, estructural, de calat, que permeti afirmar que la ciutat ha iniciat un nou camí cap a aquest anel·lat nou model, més amable que, com el batle de Palma, tots desitjam però que necessita de millors gestors a partir del mes de maig de 2019.

Entrevista Antoni Noguera

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s